Recent Video

domingo, 19 de septiembre de 2010

Kumpania Zelwer - La tribu iOta [Francia]



La tribu iOta, cuarto disco de la Kumpania Zelwer, lanzado en 2001, podría entenderse como el resumen de diez años de carrera, donde encontramos elementos de la misma inspiración que en los anteriores, pero que contemplan una notable evolución: elementos del teatro, del circo, ballet, la mágica fusión de la tradición gitana, oriental, el este europeo, las referencias a la India y las culturas bretona e Yiddish, así como los sonidos logrados a través de instrumentos no tradicionales. Podría entenderse también como el cierre de un ciclo que va a dar paso al último disco del grupo: Daissa (el primero que subí), en el cual se vuelca más de lleno a la música gitana y oriental, con total libertad e intensidad, resultado también del trabajo de Zelwer como musicólogo investigador.
Con La Tribu iOta he cumplido mi promesa de completar la discografía de la Kumpania Zelwer, es un excelente disco altamente recomendable, intenso, emotivo, ¿qué más puedo decirles yo? Mejor les acerco un texto escrito por Peggy Latkovich que describe muy bien la trayectoria y las características de la música de la Kumpania y de su talentoso fundador Jean-Marc Zelwer, sobre todo centrándose en el último álbum:

"Kumpania Zelwer is the brainchild of composer and multi-multi-instrumentalist Jean-Marc Zelwer. Zelwer plays everything from nyckelharpa to santur to glass xylophone. His eight-piece band plays everything from washboard to toy piano to singing saw. This eclectic assortment of household appliances would yields a colorful pastiche of sound. Zelwer and company use these and more conventional weapons of mass construction such as accordion, cello, trumpet, violin, and tuba to create a sound that mixes elements of klezmer, cabaret, and street theater, with touches of Gypsy and Breton music for good measure. Daissa is a wild ride and one well worth taking.

The album kicks off with the dramatic traditional Yiddish song "Birobidjan" (Listen!), about an autonomous Jewish region of the Soviet Union founded by Stalin. The optimistic lyrics belie the dire minor key of the melody. Vocalist Francesca Lattuada's powerful alto gives the piece the theatricality it deserves. Another highlight is the loopy instrumental "C'est pas tour les jours Shabbat," with its circus-like oom-pah tuba and clashing tonalities on piano, clarinet, and trumpet. The vaguely nightmarish "Balagan" (Listen!) features glass bottle xylophone and trumpet with a gouache of spooky organ and altered voices in the background. Particularly beautiful is the "Shir Hashirim (Song of Songs)," with its droning violin and santour accompaniment. "Polvere" a Corsican cante jondo (usually performed a cappella) gets a chamber music treatment with violin, cello, and nyckelharpa.

Zelwer has created street shows using dozens of musicians and has made a career of writing music for the stage. The theatre that is in his blood translates quite successfully to disc. He uses the sounds at his disposal as an impressionist painter might have used various brush strokes and combinations of color. The result is a richly textured canvas with all of the emotional impact of the best art."


La tribu iOta:

1 – iota song
2 – je vous salue mardi
3 – arabian nights
4 – et maintenant
5 – j’m’en balance (sans toi)
6 – les microcephales
7 – manege
8 – enu araignee au plafond (entr’ acte)
9 – parade (the most greatest processional show everseen on earth)
10 – regina delle stelle
11 – l’incroyable mister casino
12 – valse ivre (entree des rois mages)
13 – iota fanfare (succes du jour)
14 – javavite
15 – extra ball (triple salto vrille a la grosse bascule)



La tribu iOta
subido por corazondediamante

0 comentarios:

Publicar un comentario